Det var en gång en liten trästuga, - år 1982

Visste du att Happy Food Store har sina rötter i ett finskt företag med namnet Ruohonjuuri som på svenska betyder Gräsroten? Som tur är så är det lång tid kvar till medelålderskrisen! Happy Food Store bär således med sig all den kunskap och erfarenhet som företaget samlat på sig sedan början på 1980-talet. Och det har minsann hänt en del sedan dess...

Det var en gång en liten trästuga, - år 1982

Visste du att Happy Food Store har sina rötter i ett finskt företag med namnet Ruohonjuuri som på svenska betyder Gräsroten? Som tur är så är det lång tid kvar till medelålderskrisen! Happy Food Store bär således med sig all den kunskap och erfarenhet som företaget samlat på sig sedan början på 1980-talet. Och det har minsann hänt en del sedan dess...

Ruohonjuuri-kedjan består idag av 16 glada och innovativa butiker i sju olika städer i Finland. I Sverige finns vi för tillfället endast som online webbshop. 

 

Men hur startade det?

- Allt började med ett litet gäng unga medvetna studenter som träffades i en trästuga i början på 1980-talet. Dessa unga vuxna studerade i Tyskland och en av dem var mycket inspirerad av återvinningsbart papper, som på den tiden ännu var svårt att få tag på i Finland. Den unga studenten brukade ha ryggsäcken full med ekopapper under sina resor från Tyskland till Finland. Och snart blev papperen så populära att studenterna beslöt att grunda företaget Ruohonjuuri, för att importera och sälja återvinningsbart papper, berättar Ruohonjuuris Vd Arto Ranta-aho.

Nu är det förstås en helt annan tid och även produktsortimentet ser helt annorlunda ut. I början på 1980-talet hade ekoprodukterna ett mera “konstigt” rykte och endast få intresserade sig för ekofrågor. Men med tiden var det allt fler som blev intresserade av miljön och det ledde till att även Ruohonjuuri blev mer populär. I början var det frivilliga som drev verksamheten och på ett ytterst idealistiskt sätt. Finns det ännu spår av dessa ideologier och tankesätt i dagens Ruohonjuuri/Happy Food Store?

- Vi på Ruohonjuuri upplever fortfarande att våra val har en stor betydelse och att världen och planeten är värda att bli räddade. Även glädjen och energin i sättet hur vi arbetar finns kvar och förstås våra revolutionära själ. Och det är ju en bra sak, konstaterar Johanna Koskinen, marknadsföringschef på Ruohonjuuri.

- Vår verksamhet drivs med glimten i ögat. Alla arbetsuppgifter utförs med glädje och vi förhåller oss inte heller gravallvarligt till vad som anses vara optimal hälsa, berättar Johanna vidare.

Ruohonjuuris historia är full med färgglada händelser. Det har ordnats en massa olika evenemang, allt från vegoskinka-bingo till singelkvällar. Förr i tiden ordnades det jippon på järnvägsmagasinerna (som idag är nedrivna) då personalen och kunderna sprang kapplöpning med humlehattar på huvudet. En vacker dag fick butiken besök av Dalai Lama som köpte ett par hampakängor och en gång var vi riktigt illa ute, när vi av misstag låste in en grupp franska turister. Som tur var kunde vi lösa situationen utan att behöva blanda in myndigheterna.

Tiden då Ruohonjuuri befann sig i VR-magasinernas lokaler bredvid Helsingfors järnvägsstation, var en färgglad period i Ruohonjuuris historia. Tjuvarna kom genom dörrar och fönster, men i stort sett rådde det frid och fröjd. VR:s (finska järnvägsbolagets) magasiner var en händelserik mittpunkt och Ruohonjuuri var en stor del av det.

Både Johanna och Arto minns med värme hur ett stort antal människor tog varann i hand och omringade magasinerna för att skydda dem när de hotades att rivas ner. Verksamheten och livet  i magasinerna präglades annars också av ett starkt driv. Affärsmässigt var jultiden en viktig säsong på magasinerna. Ruohonjuuri importerade produkter från utvecklingsländer och personer från landsbygden reste till Helsingfors för att fynda bland dessa spännade produkter.

Man kan lugnt säga att i början fungerade Ruohonjuuri mera som en infokiosk som diskuterade ekofrågor än som en affärsbutik. 

 

Från marginal till mainstream

Oavsett om det fanns människor som ville skydda magasinerna beslöt myndigheterna att riva ner dem och till slut brändes de upp. Ruohonjuuri flyttade till ett mera centralt ställe, till Kampen. Därefter började expansionen och flera butiker öppnades även i andra städer, som t.ex. i Tammerfors.

Efter att ha flyttat från magasinerna till Kampen ökade kundflödet radikalt!

- Det var många som tyckte att området runt VR-magasinerna verkade skrämmande och att butiken befann sig i skymundan. Flytten till Kampen visade sig därför vara en fin möjlighet för allt fler att bli bekant med vad vi erbjuder, minns Arto Ranta-aho.

- I början bestod kunderna av personer som ville rädda världen men idag handlar vårt koncept mera om välmående och hälsa överlag, fortsätter Arto.

Ruohonjuuri har under de senaste åren varit och är en pionjär på många områden inom branschen och samhället. Ruohonjuuri har t.ex. haft en stor roll i hur superfood-produkterna  blivit allt mera populära i Finland. Det känns oerhört fint att ha fått vara först ute med olika eko-uppfinningar och trender. Många grejer har gått från att vara freak-kategori till mera normalt under Ruohonjuuris långa historia.

T.ex.  återvinningsbart papper och ekoprodukter ansågs vara mera som konstiga saker i början på 1980-talet. Men nuförtiden är det vardagliga, normala saker. Många företag har börjat sin verksamhet tillsammans med Ruohonjuuri. Ruohonjuuri var t.ex. först ute med att sälja Lunette-menskoppen, som idag är marknadsledare och kopparna säljs i över 40 länder.

Även om det är mycket som har förändrats, återstår ett Rättvist spel och drivkraft för att förbättra världen och vår planet. Miljömedvetenhet och människans välmående är fortfarande centrala i Ruohonjuuris verksamhet.

- Hos oss har man alltid gjort saker och ting tvärvetenskapligt och tvärkonstnärligt. Vår säregna och starka företagskultur spelar en central roll i Ruohonjuuris verksamhet, tillägger Arto Ranta-aho.

Fastän konkurrensen blir hårdare ser Ruohonjuuris framtid positiv ut. Människor intresserar sig för hållbarhet och välmående i allt större grad. Digitaliseringen blir en allt större del av företagets dagliga verksamhet. Men ex-vd:n Arto Ranta-aho betonar ändå att Ruohonjuuri är något vi gör tillsammans med kunderna, från gräsrotsnivå.

- En mänsklig, äkta och personlig kundservice har varit viktigt för oss ända från början, och kommer att vara i framtiden också. Ruohonjuuris framtid beror på kunderna. Kunderna är det viktigaste för oss, sammanfattar Johanna Koskinen, ex-marknadsföringschef på Ruohonjuuri.