Djusie - hudvårdsprodukter för en bättre värld

Katja Kokkos varumärke Djusie är en perfekt serie av naturliga hudvårdsprodukter för en vacker hud. Förutom glödande och välmående hud står Djusie för psykiskt välbefinnande och sund självkänsla. Därför doneras en del av intäkterna till arbete för psykisk hälsa och mot skolmobbning.

Djusie

Djusie är ett resultat av en lång dröm av Katja Kokko, en specialist på holistisk hudvård. Under årens lopp har Katjas vision för sin egen serie resulterat i en slipad diamant. Genom att studera produktutveckling inom naturkosmetika och arbeta med många hudvårdsvarumärken har hon testat, valt ut och analyserat en enorm mängd olika produkter och varumärken.

Den ingrediens som länge saknades var dock det perfekta teamet som skulle dela samma kompromisslösa värderingar som Katja. Den perfekta partnern var värd att vänta på, och i slutändan var den närmare än Katja kunde ha anat. Grosshandeln för finsk naturkosmetika var Katjas långvariga partner under många år. De var ett dynamiskt företag med mänskliga värderingar och verkade vara det rätta valet. När Katja föreslog dem ett partnerskap på våren 2019 tog Djusie-historien snabbt fart.

Djusie grundades eftersom Katja ville använda all den kunskap hon hade samlat under sin 20-åriga karriär för att bygga ett varumärke som kombinerade hennes vision av den perfekta hudvårdsserien och som skulle se ut och kännas precis som hennes egen. Redan från början trodde hon att hon kunde skapa ett sortiment med stor internationell potential. Dessutom har det alltid varit viktigt för Katja att genom sitt arbete bidra med något meningsfullt och gott till världen.

 

Fyllig, klar och välmående hud med Djusie

De som har följt Katja Kokko tidigare känner till hennes åsikter om hudens återfuktning. Hon är en välkänd förespråkare av fuktkräm, milda syror och ansiktsoljor - en av nycklarna till en ljuvlig hud. Så Djusies produkter är utvecklade för fyllig, glödande och välmående hud. 

- Den bakomliggande filosofin är att produkterna inte ska innehålla något onödigt för huden eller produktens funktion, och att varje ingrediens ska vara transparent motiverad, säger Katja Kokko.

- Det är självklart att produkterna är certifierad naturkosmetika och prissatta så att inga orimliga kompromisser görs när det gäller kvaliteten, men samtidigt ska de vara tillgängliga för så många som möjligt.

Det viktigaste med Djusie-produkterna, som har en bra relation mellan pris och kvalitet, är att de är funktionella och fungerar, dvs. att de håller vad de lovar.

- De har formuleringar som känns bra, men effektiviteten är viktigare än hudkänslan. Det är dock viktigt att produkterna också är trevliga att använda och att de luktar gott - men effektiviteten går före lukten, säger Kokko.

Dofterna i de tre första produkterna är exempel på detta. De eteriska oljor som valts ut ger inte bara energi till sinnet, utan har också hudvårdande segenskaper som gör dem idealiska för en rengöringsprodukt. Acid Bloom innehåller däremot inga eteriska oljor, eftersom det inte är motiverat att tillsätta oljelösliga ämnen till en vattenbaserad produkt av detta slag, eftersom produkten annars också skulle behöva en solubiliseringsmedel, en ytaktiv substans som är helt värdelös för huden. Därför har Acid Bloom helt ärligt en doft av sina aktiva ingredienser, nämligen äppelcidervinäger, reishi och gotu kola. De eteriska oljorna i Fruit Glaze ansiktsolja valdes av Katja enbart för deras hudvårdande fördelar, men de bidrar också till produktens subtila och milda doft. Varje ingrediens är därför noga övervägd med tanke på vad den kommer att göra för huden.

Hudvårdsritualer som skämmer bort huden

Det hela kompletteras av ritualer skapade kring varje produkt. Ritualerna bygger på att veta hur man använder produkterna på rätt sätt för att få ut det mesta av dem. En annan viktig aspekt är att det inte räcker med att applicera produkter på huden utvändigt, eftersom de bara påverkar hudens yta, epidermis.

- Manuell behandling kan verka djupare in i vävnaderna, vilket spelar en viktig roll för hudens ämnesomsättning, lymfcirkulationen och bindvävens elasticitet.

Därför är ansiktsmassage och andra manuella behandlingar Djusies hudvårdsritualer. Där dra Katja nytta av sin expertis som kosmetolog och sin kunskap om kinesisk medicin, som hon för närvarande studerar.

 

Minimalistisk Djusie gör små mirakel

De tre första Djusie-produkterna utvecklades samtidigt i syfte att skapa en minimalistisk hudvårdsrutin med tre produkter som kan kompletteras med ytterligare produkter beroende på hudens tillstånd.

För Liquid Silk Perfect rengöringsoljan hade Katja en tydlig vision:

- Den måste vara silkeslen, tunn, rengöra effektivt vattenfast smink och sköljas av utan ansträngning med vatten. Emulgeringsmedlet får inte vara för stark för att inte skada hudens hydrolipidfilm.

Doften är inspirerad av ett recept på en rengöringskräm som Katja skapade för sin debutbok. Hon använde samma eteriska oljor men finjusterade doften för slutprodukten. En mild, syrlig rengöring var en självklarhet för Katja, eftersom den perfekta syrliga rengöringen ännu inte fanns tillgänglig på naturkosmetikmarknaden. Förutom syror hade Katja känt till de aktiva ingredienserna i produkten sedan länge: hon hade brunnit för adaptogena svampar internt i flera år och visste att hon skulle använda dem i sina egna produkter om hon någonsin skapade en egen serie. Produktens känsla på huden var också tydlig: en något tjock vätska som inte lämnar huden alltför klibbig, även om en lätt känsla av fuktämnen säkert kommer att finnas kvar på huden.

För Fruit Glaze ansiktsoljan ville Katja definitivt ha en squalanbas, eftersom det finns en lång rad fördelar med squalan för huden. Dessutom var förebyggande av pigmentering, reducering av orenheter och ljusare hud funktionella mål för denna produkt. När det gäller de aktiva ingredienserna ville de ha ingredienser med bevisad effektivitet som inte ofta förekommer i andra produkter, till exempel nyponfröolja och en förening som skapats av acai-bärsolja och bisabolol. 

Djusie-seriens värde för pengarna är överlägset!

Djusie-produkterna kombinerar vision, erfarenhet och expertis inom hudvård med bra ingredienser, effektivitet och formuleringar och erbjuder därför utmärkt värde för pengarna.

Genom Katjas produktutvecklingsarbete med en toppkemist har idéer omsatts i praktiken så att produktlöftena verkligen uppfylls.

- I framtiden kommer Djusies aktiva ingredienser att fokusera ännu mer på finländska adaptogena svampar i synnerhet, men också på noggrant utvalda andra aktiva ingredienser från utlandet. Dessutom är varumärket som helhet något som aldrig tidigare har setts. Djusie är en modigt annorlunda, överraskande och färgstark förälskelse som vill förmedla inte bara saftig hud utan också viktiga budskap om livets mänsklighet och det faktum att alla har ett syfte i världen, alla är vackra och viktiga och alla ska vara stolta över sin egen individualitet - var och en av oss är ett levande exempel på naturlig skönhet, säger Katja Kokko.

 

Föregångare av F-Beauty

Bakom Djusie, förutom Katja, står ett familjeföretag med mänskliga värderingar och en hårt arbetande grupp. Fritt från fördomar jobbar de för att bygga upp en stor affärsverksamhet inom naturkosmetika i Finland och de nordiska länderna. Inom företaget finns en genuin samarbetsanda, där alla har sin egen värdefulla expertis, allas roll respekteras och alla drivs framåt av passion. Slutresultatet är ett varumärke som stolt kan kalla sig för en föregångare inom F-Beauty och som tar den skönaste hudvården från Finland ut i världen.