Vår berättelse
Det var en gång en liten stuga...
Visste du att Ruohonjuuri, Happy Food Stores finska ägare, grundades redan år 1982? Som tur är har vi inte ännu märkt några tecken på en medelålderskris.
– Ruohonjuuris berättelse börjar i ett litet trähus i Helsingfors centrum, där var Forum-köpcentrumet nu ligger. Där träffades en grupp miljömedvetna ungdomar, av vilka en studerade i Tyskland. Den som studerade i Tyskland var mycket inspirerad av återvunnet papper, något som det var svårt att få tag på i Finland i början av 80-talet. Därför fyllde studenten sin ryggsäck med återvunnet papper varje gång han skulle resa till Finland, och när de visade sig vara mycket efterfrågade, beslöt han att grunda ett företag. Ruohonjuuri Oy grundades alltså för importering och försäljning av återvunnet papper, berättar Arto Ranta-Aho, Ruohonjuuris ex verkställande direktör.
Men tiderna har förändrats, och produktsortimentet likaså. På 1980-talet var kretsen som var intresserad av ekologisk mat och ekofrågor mycket liten. Ju vanligare ekotänkandet blev, desto mer populär blev Ruohonjuuri. I början drevs Ruohonjuuri av frivilliga och ett mycket ideologiskt tankesätt.
Det handlade om en ny sorts butikskedja, med starka hållbara och etiska verksamhetsprinciper och miljövänliga värden som byggdes upp tillsammans med kunderna från gräsrotsnivå. Därifrån föddes namnet Ruohonjuuri, som betyder Gräsrot på svenska.
Eftersom det jordnära namnet inte klingade helt rätt i svenskarnas mun, så satte vi oss ner tillsammans och tänkte över vad vi egentligen är och representerar. Vi vill erbjuda glädje och livskraft för alla; människor, djur och natur. Det handlar om roliga och smarta alternativ, för en bättre och godare vardag. Resultatet av många diskussioner och undersökningar föddes namnet Happy Food Store!
Mycket har hänt i Ruohonjuuri under dessa år
Evenemang har arrangerats, allt från singelkvällar till vegetarisk skinkbingo. En gång i tiden ordnades det jippon på järnvägsmagasinerna i Helsingfors där alla sprang omkring mitt i ösande regn med humlehattar på huvudet. En vacker dag besöktes affären av självaste Dalai Lama, som handlade ett par hampaskor på Ruohonjuuri. En gång blev ett par turister från Frankrike inlåsta i den labyrintliknande butiken när butiken stängdes för dagen, men även detta klarade vi av utan myndigheternas hjälp.
Särskilt den tidsperiod som spelar ut sig på magasinerna var en rätt så färgglad period i Ruohonjuuris historik: skurkar kom genom fönster och dörrar, men sist och slutligen gick allt ganska bra. Då var magasinerna ett livligt händelsecentrum, och Ruohonjuuri var en väsentlig del av det. Ett av de varmaste minnena i Ruohonjuuris historia är stunden då ett stort antal människor tog varandra i hand och omringade magasinerna för att stoppa dem från att rivas ner. De som arbetade i magasinerna hade annars också ett starkt gemenskap.
Affärsmässigt var jultiden en viktig säsong på magasinerna. På den tiden importerade Ruohonjuuri produkter från utvecklingsländer. De spännande produkterna väckte stort intresse hos personer som reste till Helsingfors från landsbygden. I början verkade Ruohonjuuri i själva verket vara mera av en infokiosk som delade ut ekoråd, än en riktig affär.
Från marginal till mainstream
Oavsett om det fanns människor som ville skydda magasinerna beslöt myndigheterna att riva ner dem, och till slut brändes de upp. Ruohonjuuris flagskeppsbutik flyttade till sin nuvarande plats i Kampen. Så småningom öppnades nya butiker runt omkring i Finland, och nu finns det till och med 16 Ruohonjuuri-butiker i Finland. I några år fanns det även två butiker i Stockholm med namnet Happy Food Store.
– I början bestod Ruohonjuuris personal av personer som ville rädda världen, men idag handlar vårt koncept mera om välmående, berättar Arto Ranta-aho.
Ruohonjuuri har varit med om mycket under åren, och hade dessutom en väsentlig roll i bland annat hur superfood-produkter fick fotfäste i Finland.
– Jag känner mig privilegierad för att jag har fått följa med Ruohonjuuri och se hur olika ekologiska uppfinningar och trender har hittat sin plats. Under Ruohonjuuris långa historia har många saker flyttat sig från marginal till mainstream.
I början av 1980-talet var sådana saker som återvunnet papper och ekologisk mat något mycket konstigt – men idag är de vardag. Många företag har börjat sin verksamhet tillsammans med Ruohonjuuri. Till exempel Lunette-menskoppen, som nu säljs internationellt, såldes på Ruohonjuuri – först i världen. Också Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, som nu är en stor aktör, tog sina första steg hand i hand med Ruohonjuuri.
Även om mycket har förändrats, brinner Ruohonjuuri fortfarande för rent spel och för att göra världen och vår planet bättre. Miljömedvetenhet och människans välbefinnande är fortfarande centralt för Ruohonjuuris verksamhet.
Vilka saker har inte ändrat med Ruohonjuuri?
– Vi på Ruohonjuuri tänker fortfarande att våra val betyder något, och att världen är värd att rädda. Också arbetsglädjen och en viss slags anarki finns fortfarande kvar – tur nog, berättar Johanna Koskinen, som jobbat på Ruohonjuuri i snart 20 år.
– Allt vi gör på Ruohonjuuri görs med en glimt i ögat. Vi gör saker genom glädje, och undviker att ta saker för seriöst även då när det gäller hälsofrågor.
Ruohonjuuris framtid ser lovande ut
– Även om Ruohonjuuri alltid håller dörren öppen för världen, har vi alltid skött sakerna på ett tvärvetenskapligt och -konstnärligt sätt. Vår säregna och starka affärskultur är kärnan i Ruohonjuuris framgång, säger Arto.
Fastän konkurrensen blir hårdare ser Ruohonjuuris framtid ljus ut. Ansvarsfullhet och välbefinnande intresserar människor mer och mer. Även om digitalisering kommer att spela en allt större roll också i Ruohonjuuris verksamhet, kommer Ruohonjuuri alltid att drivas i samarbete med kunderna.
– En mänsklig, äkta och personlig kundservice har varit viktig för oss från första början, och kommer att vara det också i framtiden. Hur Ruohonjuuris framtid ser ut beror på kunderna. De är ju det som är viktigaste för oss, sammanfattar Johanna.
Ruohonjuuri är en djärv föregångare i sin bransch och butikerna präglas av en glad, spännande och upplevelserik atmosfär med inspirerande kundmöten från morgon till kväll. Vårt sortiment utvecklas ständigt och vi vågar även testa de senaste nyheterna och starta nya trender inom branschen. Med tiden har kännedomen och ryktet om vårt unika koncept spridit sig även till andra länder.