Laponie of Scandinavia: minimalistisk hudvård för frisk hud

Laponie of Scandinavia är ett finskt varumärke som tillverkar hudvårdsprodukter för känslig och reaktiv hud.

Laponie of Scandinavia

Laponie of Scandinavias historia går tillbaka till varumärkets grundare, Kristinas egna hudproblem i tonåren. Kristina har känslig och reaktiv hud och hon fick sina första finnar vid 12 års ålder.

- Och det var då nedförsbacken började! Jag började behandla min hud för mycket och på fel sätt. Allt gick fel och jag var tvungen att ta mediciner på grund av min dåliga hud. Ingen av dessa metoder hjälpte i det långa loppet, säger Kristina och berättar att hennes hud var så dålig att det ibland var omöjligt att gå till skolan.

Även om hudvårdsproblem kan avskrivas som i-landsproblem kan upplevelser i tonåren lämna mer bestående ärr.

När huden blommar i tonåren och allt känns hemskt, kan det påverka självkänslan hos en ung person som håller på att utvecklas. Jag vill verkligen inte att någon ska behöva uppleva den typ av tonårshud som jag en gång hade, säger Kristina från Laponie of Scandinavia. Hon är mycket motiverad att hjälpa andra som lider av känslig hud på deras resa till en frisk och hälsosam hud.

Kristinas mål är att få människor att tro att med rätt produkter och rätt näring är det möjligt att förbättra hudens skick - så att ingen behöver lida på grund av sin hud.

 

Laponie of Scandinavia

Genom svårigheter till seger

Efter att ha besegrat sin tonårs hudkris blev Kristina verkligen intresserad av hudvårdsprodukter. Ingredienslistorna, eller INCI-listorna, granskades i detalj för att skapa en lista med ingredienser som var rätt för hennes hud. När hon inte kunde hitta produkter med rätta ingredienser i butikerna bestämde sig Kristina för att börja tillverka dem själv, i sitt eget kök.

- I femton år har jag kokat blandningar hemma för att skapa produkter som passar perfekt för min egen hud. 

En del av experimenten var förfärliga. Ibland ledde de till att hennes hud var i ett sämre skick än tidigare. Genom försök och misstag upptäckte hon den röda tråden till slut. Produkterna hittade sin form och Kristinas hud läkte. 

- I början gav jag mina hudvårdsprodukter till mina vänner, men snabbt väcktes idén om att det skulle vara trevligt att hjälpa en större grupp människor med sin reaktiva hud, säger Kristina. Så föddes Laponie of Scandinavia.

Nyckeln är att testa och forska

Kännetecknande för Laponie of Scandinavia är omfattande forskning. Produkterna genomgår grundlig testning i företagets eget laboratorium i Esbo, Finland

Laboratoriet drivs av Laponies egen kemist Jaana. Det tillverkas hundratals versioner av en produkt tills den är perfekt enligt produktutvecklingsteamets strikta kriterier.

- Naturligtvis testar vi också produkterna själva och dessutom med ett stort antal personer med olika hudproblem, berättar Kristina.

Även om det är mödosamt att utforska och testa i flera steg är det intressant, roligt och givande - och definitivt värt besväret.

- Vi vill inte sälja produkter om vi inte är helt säkra på att de är utmärkta, säger Kristina och fortsätter:

- Naturligtvis är det ett faktum att alla produkter inte passar för alla, och för vissa personer är Laponies produkter inte det mest optimala valet. 

Kristina berättar att hon har inkluderat i Laponie of Scandinavia alla saker som hon tycker är viktiga i hudvårdsprodukter. Till exempel alla produkter är mindre än 100 ml för att vara lätta att ta med och förpackningar innehåller så lite plast som möjligt. Förpackningar är tillverkade av glas eller aluminium och endast de små locken är av plast. 

- Vi har fått feedback från några kunder om att förpackningar inte står upprätt på grund av de små locken - men om vi ska minimera plast, då ska vi verkligen minimera plast, säger Kristina och kommer inte att byta till större locken.

Enkla produkter för hälsosam hud

Laponie of Scandinavias hudvårdsprodukter är också populära bland dem som uppskattar minimalistisk hudvård. Enkelhet är en växande trend inom hudvård och minimalistiska ingredienslistor är det hetaste som finns. 

Idén bakom serien med få produkter och ingredienser är helt enkelt: bara lite produkter och ingredienser. Tanken är att erbjuda människor med känslig hud enkel, avskalad hudvård som verkligen fungerar.

Kristina själv vårdar sin hud enkelt med tre produkter: rengöringsmjölk, ansiktsvatten och ansiktsolja. Hon använder ansiktskräm mycket sällan, och endast då när huden känns mycket torr. 

- Ansiktskräm är trots allt en kombination av olja, vatten och vårdande ingredienser och jag tycker inte att det är nödvändigt. För mig fungerar ansiktsolja bäst, säger Kristina och betonar samtidigt att det är viktigt att använda ett fuktgivande ansiktsvatten under ansiktsoljan, eftersom oljan i sig inte är fuktgivande. 

Med sina produkter vill varumärket ge människor verktyg för att uppnå en frisk och välmående hud.

Det som värmer Kristinas hjärta mest är den ofta återkommande feedbacken från människor som skriver att inget annat har hjälpt deras hud. 

- Det känns otroligt bra att veta att man faktiskt har hjälpt någon annan, säger Kristina.