Kolneutrala produkter: Attitudes rengöringsmedel skadar inte naturen!

Attitude tillverkar kolneutrala och effektiva rengöringsmedel. Företaget grundades av Jean-François Bernier och Benoît Lord i Montreal 2005. Drivkraften bakom varumärket ligger i grundarnas önskan att lämna sina barn ett arv som världen kan vara stolt över.

Attitude | Happy Food Store Sverige

Attitudes mission är att tillverka rena produkter, förpackningar med mindre plast och plantera mera träd i världen. Attitude är en kolneutral serie då företaget har kompenserat för alla utsläpp från tillverkningen.

- Vi tror att förändringen börjar med våra dagliga val och att vi tillsammans kan göra världen bättre – en produkt i taget.

Attitudes grundare Jean-François Bernier och Benoît Lordon tycker att det är viktigt att naturliga och miljövänliga produkter har åtminstone en lika bra effekt som deras syntetiska alternativ.

Produktutvecklingen har uppenbart gett resultat eftersom Attitudes rengöringsmedel har under årens lopp fått mycket beröm även bland våra kunder.

 

 Attitude | Happy Food Store Sverige

 

Noggrann utredning ger säkra produkter

Samtliga Attitudes produkter har tillverkats så att de belastar miljön så lite som möjligt.

- Våra kriterier för produktutvecklingen är väldigt stränga. Först och främst måste våra leverantörer kunna bevisa med certifieringar att deras produkter inte innehåller några oroväckande ingredienser. Vi går igenom varje ingrediens med hjälp av riskanalyser utförda av Enviromental Working Croup (EWG). Vi analyserar även tillverkningsprocessen och möjliga biprodukter. När allt är i ordning går vi tillbaka till vårt eget laboratorium för att skapa ett eget recept, berättas det från Attitude. 

- Vi utvärderar förstås även effekten av varje produkt ur perspektivet för hållbar utveckling. Att använda helt naturlig växt- och mineralbaserade och obehandlade material har sina egna speciella utmaningar jämfört med syntetiska produkter. 

Föregångare av kolneutralitet som kämpar för biologisk mångfald

Attitude har redan länge varit ett kolneutralt varumärke. Det är en självklar sak för denna tillverkare av rengöringsmedel:

- För oss är koldioxidneutralitet en rätt så enkel sak: vi gör en uppskattning på våra växthusutsläpp, minskar på GHG-utsläpp så mycket som möjligt och överkompenserar för resten av utsläppen genom att plantera träd. Vi utnyttjar enbart förnybar energi vid tillverkningen och begränsar de växthusutsläpp som kommer från transport av produkterna till exempel med att använda en pråm på vägen från lagret till hamnen i Europa.

- Dessutom försöker vi göra det lätt för konsumenterna att minska på sina koldioxidfotspår till exempel genom att erbjuda tvättmedel som är effektiva även om om man använder kallt vatten, så att man inte behöver varmt vatten varje gång man tvättar.

Förutom klimatförändring bekämpar Attitude naturförlust:

- Vi fokuserar inte enbart på kolkompensering utan utvecklar även ekosystem för att upprätthålla biodiversitet. Naturförlust måste stoppas.

Ruohonjuuri Attitude

Ekologiska rengöringsmedel vinner vanliga 6-0

Det finns många skäl att välja ekologiska rengöringsmedel. Vi har listat några av dem:

- Luftkvalitet – Luft som vi andas ute kan vara förorenad med även inomhusluften kan innehålla gifter och föroreningar som kommer från traditionella städprodukter. Ekologiska produkter håller inomhusluften mycket renare.

- Renare vatten –  Ekologiska rengöringsmedel bryter ner i naturen och belastar inte vatten eller skadar vattenorganismer.

- Hälsosammare råvaror – Har du någon gång fått en allergisk reaktion av traditionella rengöringsmedel? Tyvärr är det ganska vanligt. Ekologiska produkter är snällare för huden; de består av råvaror som inte orsakar hudirritation.

Hitta rätt rengöringsmedel!

Det är inte lätt att vara säker på vilken produkt som är ekologisk eller inte när man letar i en matbutik, då många rengöringsmedel ser ut att ha något märke. Vi vill göra det lätt att hitta rätt rengöringsmedel: vårt sortiment innehåller endast rengöringsmedel som är snälla för både huden och miljön.

I vår webbshop hittar du smarta val för miljömedvetna människor som är oroliga för sin hälsa och vill göra bättre val. 

Attitude rekommenderar sina produkter speciellt för barnfamiljer som har en hektisk vardag:

- Vi vill erbjuda dem sinnesro med hjälp av Attitude-produkter. Vi vill inte att de behöver oroa sig över ingredienser eller spendera tid med att läsa och tolka INCI-listor. Vi vill att kunder kan vara säkra på att deras val har en positiv miljöpåverkan. 

För tillfället är den viktigaste utvecklingspunkten för Attitude att minska användning av plast.

- Vårt mål är att minska användning av plast och erbjuda enkla produkter för konsumenter. I de kommande månaderna och åren är vår plan att lansera en mängd av produkter i förpackningar som sparar miljön och är helt fria från plast.