Välmåendetrender 2020

Vad förväntas bli extra viktigt för vårt välmående år 2020? Digitalt välmående och återhämtning är några av de stora trenderna som sägs dominera år 2020.
Välmåendetrender 2020

Vad förväntas bli extra viktigt för vårt välmående år 2020? Digitalt välmående och återhämtning är några av de stora trenderna som sägs dominera år 2020.

Fem globala megatrender och vad som driver dem

Euromonitor International har lyft följande megatrender som de viktigaste just nu: ett hälsosamt liv, etisk konsumtion, fokus på kvalitet och lyx (premiumsation) samt upplevelser. Andra starka megatrender är delningsekonomi, omdefiniering av könsroller, åldrande, “att köpa tid” samt att göra städer och hem “intelligenta” med hjälp av tekniska innovationer. 
Bakom dessa megatrender ligger starka krafter: vi ser en förändring i människors livsvärderingar, skiften i finansiell makt, förändringar i befolkningen (t.ex. åldrande), utveckling av teknologi samt en ökda press på att skydda miljön (t.ex. klimatrelaterade frågor).

Enkelhet och autenticitet - keep it simple, sister!

En allt större del av befolkningen vill konsumera ansvarsfullt och inser att de kan påverka med sina dagliga val. Allt fler uppskattar klimatsmarta alternativ och vill i vår komplexa tid satsa på enkelhet, less is more och äkta vara. Produktmässigt ser vi allt fler mångfunktionella produkter och produkter som lovar fina resultat med endast en ingrediens. Det betyder mindre produkter på badrumshyllan och slopandet av ytterligare fler tillsatser och E-koder. Många vill köpa kvalitativa varor och det råder ett stort fokus och många krav på att produkten ska vara etiskt tillverkad, äkta från början till slut samt hållbar med miljöpåverkningarna tagna i beaktande. 


Vi jagar upplevelser och värdesätter vår fritid

Tiden vi spenderar med våra nära och kära blir allt viktigare och således uppskattar vi olika typer av tjänster mer än prylar. Det kan handla om allt från sportevent till kulturupplevelser och lyxbehandlingar.  


Äkta gemenskap, digitalt välmående och dopaminfasta

Många vaknar upp till att spendera allt för mycket tid online istället för att vara närvarande här och nu. Det digitala beroendet anses vara ett oroväckande fenomen som man nu vill bryta med bl.a. lediga dagar från digitala skärmar. Det digitala används fortfarande som medel för information och upplevelser men ett ökat behov för balans poängteras. Olika appar som hjälper till att följa med spenderad skärmtid och som sätter begränsningar ploppar kontinuerligt ut på marknaden.  

Man vill satsa på det som faktiskt bringar en lycka och slopa allt extra. Att känna gemenskap med andra blir allt viktigare samtidigt som det råder en viss sorts polarisering då människor hittar sina egna grupper.

Med det digitala välmåendet menar man inte bara less is more utan ett mer omfattande fenomen. Privatliv och människorättsfrågor blir allt viktigare och man lägger allt mer märke till  teknologijätternas makt. Människorättsorganisationen Amnesty International har tagit ställning till detta i sin Surveillance Giants-rapport. Den superpopulära TikTok-appen har även väckt till diskussion i samma fråga. 

Polariseringen i sociala medier blir allt starkare. Det blir vanligare att blocka, frysa ut och plocka bort allt som inte bringar individen lycka och mening. Dock sägs det att många fortfarande följer med t.ex. vad sina vänner följer på sociala medier och således är polariseringen trots allt inte så stark.

Det blir allt vanligare att ingripa i oönskat beteende digitalt som t.ex. att motverka hatprat och online mobbning. 

Man blir i större utsträckning mer medveten om falskt innehåll och hur man med hjälp av information kan påverka. Mediekunskap är en färdighet som blir allt viktigare i en värld där vem som helst kan uttrycka sig om vad som helst. 

Att vi blir mer medvetna om vårt digitala välmående och hittar en balans med skärmtid och övrigt liv så är det lättare att må bra och leva lyckligt. En positiv gemenskap eftersträvas, positiv och uppmuntrande feedback och relevant innehåll blir allt viktigare för människor. 

Dopaminfasta är en mindre, mer marginal trend inom det digitala välmåendet. Då avstår man från alla beroendeframkallande upplevelser, inte bara digitalt men även t.ex. kostmässigt och socialt. 

 

Återhämtning är en ny trend

Äntligen har tiden kommit då vi kan värdesätta vår återhämtning istället för strikta prestationskrav och tidtabeller. 

Allt som har med återhämtning att göra hör till de största välmåendetrenderna för 2020.  För att klara av vardagen räcker det inte med helger och semestrar, vi behöver återhämta oss oftare för att få tillbaka våra psykiska och fysiska krafter och motverka den otrevliga stressen.

Mikropauser mitt under jobbdagen blir allt vanligare. Att utföra andningsövningar och andra avslappningsövningar blir viktigare som främjar välmåendet för kropp och sinne och på så sätt  förbättras även arbetseffektiviteten.

 

Hållbarhet istället för slit- och slängkultur

I och med att vi blir allt mer miljömedvetna så växer kritiken mot kläd- och modeindustrin. Miljömedvetna konsumenter börjar slopa varumärken vars bakgrundsinformation inte är tillgänglig.  

Allt fler uppmärksammar etiskt mode och slopar plagg som är tillverkade i usla förhållande och ofta av barn. Återvunna kläder och tjänster som hyr ut kläder blir allt vanligare i Europa. Kvalitet framför kvantitet. Det blir också allt vanligare att man vill reparera sina kläder. Det handlar även om ett sätt att branda sig själv.

Många påbörjar en koldiet för att minimera miljöbelastning orsakad av konsumtion. Zero waste-trenden växer och allt fler möjligheter till återvinning blir tillgängliga. 

Delningsekonomi blir också aktuellt för kosmetikbranschen. Sidoflöden från matindustrin kan allt mer effektivt utnyttjas i kosmetikprodukter. Hos Happy Food Store hittar du .tex.  Bybi Beautys Serum vilka ofta innehåller verksamma ämnen som är restprodukter från juiceindustrin. 

Vi ser även fler samarbeten mellan kosmetik- och livsmedelsindustrin. Flow Cosmetics har t.ex. påbörjat ett samarbete med Good Guys Kombucha för att utveckla sina tvålar med kombuchans probiotiska och välgörande egenskaper. 

 

Dofter och stämning

Vi ser allt fler olika lösningar för egenvård och hemma-lyx komma ut på marknaden. Vi kan t.ex.se att en efterfrågan på eteriska oljor växer och olika aroma diffusers som de används med. Det talas om skogsbad och tid att spendera i naturen, att vara snäll mot sig själv. Mjuka värden blir det nya coola!

 

Tiden för androgyni

I denna tid så omdefinieras könsroller och kön och de tidigare inskränkta facken vidgas. Produkter och tjänster utvecklas i mindre utsträckning skilt för kvinnor och män utan det snackas mer om livsstil. I en androgyn världen möter vi varandra som människor. Detta syns t.ex. i de nya sminkprodukterna från Madara som är framtagna och marknadsförda med tanke på den androgyna aspekten. 

Omdefiniering av könsroller väcker även motstånd. Gärningar för en jämlik värld kan kännas som ett hot för dem med privilegierad position i samhället.

 

Företagsaktivism

En allt större grupp människor är intresserade av hur deras val påverkar omgivningen. Man vill välja ansvarsfullt och påverka valen med sina köpbeslut. Det är inte att undra på att grandiosa uttalanden eller reklamtexter inte är tillräckliga bevis på ansvarsfullt och hållbart agerande. Man kräver allt mer transparens och goda gärningar från företag. Man vill stödja företag med liknande värden som man själv har. 

Hos Happy Food Store är ansvarsfullhet och hållbarhet en vägledande och grundläggande faktor som funnits med ända sedan moderbolaget grundades år 1982. Det är ett långsiktigt och pågående arbete som har med våra värden att göra och hur vi fungerar som företag. Det handlar om vardagliga gärningar som har att göra med sociala, miljömässiga och kulturella faktorer.

Även om företagsaktivism är en växande trend så förblir trenden för en del företag på en nivå av tomma ord. Det kan vara svårt för konsumenter att särskilja de aktörer som verkligen vill göra bra ifrån sig från stora företagsjättar som satsar stora summor på reklamkampanjer om sina hållbara löften. 



Vad äter vi år 2020? Läs mer om mattrender här>>