MATTRENDER 2020

Vegoköket växer och den ketogena kosten blir allt mer populär. Men vad betyder fotogen mat?

Fotogen mat, dvs.  “photogenic foods” är en ny benämning som trendar runt världen. Med fotogen mat menar man att maten ska tillfredsställa ögat i sociala medier redan från förpackning. Som mottrend till detta visuella fenomen slår mindful eating sina rötter i den moderna människans vardag. Att sätta sig ner och äta och tugga maten i lugn och ro med alla sinnen uppskattas allt mer. 

Den ketogena kosten blir allt mer populär och utbudet av ketogena produkter ökar med allt från keto-granola till keto-kex och olika sorters keto-pulver. Hos Happy Food Store hittar du redan ett brett sortiment av produkter som är lämpliga eller utvecklade för den ketogena kosten. Under 2019 tog MCT-oljan och Kaprylsyran ett stort kliv från att vara marginalprodukt till nästan mainstream åtminstone på hälsofronten. Foodins Kaprylsyra valdes dessutom till Årets bästa superfood 2019 av personalen på Happy Food Store. 

Utöver den ketogena kosten kommer så kallad periodisk fasta att ta fart. Fördelarna med att fasta är många och de kan upplevas t.ex. genom att äta färre mål under dagen (t.ex. 1-3 gånger om dagen).

Det blir allt strängare krav på hållbar produktion och transparens. Allt fler vill veta varifrån maten de stoppar i sig kommer och vad den innehåller och hur den är tillverkad. 

Snabbmatskategorin uppskattas även att få en boost av nyttiga och välsmakande alternativ. Hos Happy Food Store kan du t.ex. fynda Ambronite som erbjuder smarta, näringsrika, veganska superfood-måltidsersättare. Företaget satsar mycket på produktutveckling och senaste innovationen är en KETO meal shake. Spana in Ambronites produkter här >>

Även må bra-godis utan animaliska ingredienser är en starkt växande kategori. Allt fler väljer sitt godis med tanke på människa och miljö. Ett av våra mest populära godis just nu är Superfudgios veganska kolor, gjorda på hållbart kokossocker och mjukt kokosmjölkpulver. 

Intresset för CBD och hampaprodukter och dess hälsofördelar växer. Storbritannien och USA är här på frammarsch med alla sina olika hampa- och CBD-produkter med allt från hampabars, CBD-drycker och tinkturor. Hur CBD-marknaden i Sverige utvecklas ligger på myndigheternas bord och hur de regleringarna kommer att se ut är bara att vänta och se vad som sker. 

Under 2020  blir det också mer fokus på matens struktur och konsistens. T.ex. banana blossom är en produkt med vilken man kan tillreda vegetariska rätter med konsistens som påminner om fisk. 

Zero waste och att minska matsvinn är på tapeten och det finns orsaker till det! Att välja resurssnålt är ett suveränt val för en klimatsmart vardag. Kolla in zero waste alternativ hos Happy Food Store här >>

Lotusfrön lyfts som en ny antioxidantrik matingrediens som börjat trenda runt om i världen. För övrigt är “puffat” snack något att hålla koll på och snack-kategorin förväntas även bli uppgraderad med nya innovativa och nyttigare snack som t.ex. svampsnacks.

Fler naturliga alternativ till vitt socker  blir allt mer populära då det vita sockrets skadliga effekter kommer ut i rampljuset. Vitt socker är det ultimata No No:et för alla hälsomedvetna och istället väljer man stevia, erytriol, xylitol, kokosnektar eller kokossocker, lönn-, dadel- eller rissirap. Kolla in några smarta sötningsalternativ här >>

I kombuchakategorin kommer vi att se nya fermenterade drycker såsom vattenkefir. Samtidigt som det poppar upp allt fler kombucha-drycker på marknaden blir det allt viktigare att följa upp kvalitet och tillverkningsmetod. Vi ser även nya limonadaktiga drycker med uppdaterade egenskaper och mindre socker än vanlig limonad. 

Förutom fermenterade drycker riktar sig uppmärksamheten på kvalitativt vatten. Förutom källvatten kommer vi även att se ett lyft för alla naturliga mineralrika vatten. T.ex. så är det allt fler som gärna vill fylla på sina magnesiumdepåer via dryck. 

Läs mer om välmåendetrender för 2020 här >>